چاره بی خوابی و کسالت روزانه؛ چگونه یک اتاق خواب ایده آل داشته باشیم؟

تاریخ بروزرسانی : ۲۷ دی ۱۳۹۵

خواب، یکی از حیاتی‌ترین نیازهای بدن انسان است. با این حال، بسیاری از افراد در شبانه روز خواب کافی ندارند. نداشتن خواب کافی، علاوه بر کاهش عمر و افزایش احتمال حملات قلبی، سبب کاهش کارایی و عملکرد روزانه نیز می‌شود.

به‌گزارش وبلاگ ihome.ir، یکی از موارد مهمی که روی میزان و کیفیت خواب افراد تاثیر جدی دارد، اتاق خواب است. دکوراسیون اتاق خواب، تختخواب و جنس رختخواب، دمای اتاق خواب و رنگ آمیزی در و دیوار آن، از مهمترین مواردی هستند که بر کیفیت خواب افراد تاثیر می‌گذارند.

بنابراین، برای داشتن یک اتاق خواب ایده‌آل برای خوابی راحت، این 6 پیشنهاد را حتما جدی بگیرید:

  • کاهش نور

نور اتاق خواب را یک ساعت قبل از خوابیدن کم کنید. این کار باعث می‌شود تا ساعت بدن شما خودش را تنظیم کرده و مغز به زمان خواب برود. برای تنظیم نور اتاق خواب می‌توانید از پرده‌ها و کرکره‌های ضخیم و عایق نور استفاده کنید. همچنین، استفاده از چراغ‌های دیمر دار می‌تواند نور اتاق خواب را به مرور کاهش دهد.

bedroom-lighting-ideas-3

  • استفاده از رنگ‌های ملایم و نظافت اتاق خواب

اتاق خواب باید محلی باشد که به شما آرامش ببخشد. بنابراین، باید در آن از رنگ‌های مورد علاقه خود استفاده کنید. رنگ‌های سرد و ملایم نیز تاثیر بسیار خوبی روی آرامش قبل از خواب دارند.

همچنین، سعی کنید اتاق خوابتان همیشه تمیز و عاری از شلختگی و کثیفی باشد. هر روز صبح هم تخت خواب خود را مرتب کنید.

1db93b0496960c2c9d79c3c3b2e3219d

  • تنظیم دمای مناسب

دمای مطبوع اتاق خواب معمولا بین 15 تا 19 درجه سانتیگراد است. این دما، بهترین دما برای خواب است و خوابی توام با آرامش به همراه دارد.

Woman adjusting thermostat on green wallpapered wall, close-up

  • رختخواب مناسب

انتخاب رختخواب مناسب، برای داشتن خوابی راحت، بسیار مهم است. لحاف، تشک و بالشتی انتخاب کنید که روی آن راحت هستید. انتخاب رختخواب مناسب با خودتان است اما هنگام خرید به نوع و عادتهای خوابیدن خود دقت کنید و رختخوابی را انتخاب کنید که به راحت‌ترین شکل ممکن روی آن می‌توانید بخوابید.

Handsome man sleeping in his bedroom. Man sleeping with alarm clock in foreground. Serene latin man sleeping peacefully.

  • کاهش سر و صدا

سر و صداهای داخل و خارج خانه را با استفاده از درزگیر، عایق و حتی فن‌هایی که صدای ثابتی داشته و سبب باز گرداندن صدا در هنگام خواب می‌شوند، به داشتن خوابی راحت کمک می‌کند. هنگام خوابیدن، تلویزیون را خاموش کنید زیرا تغییرات صدای برنامه‌های تلویزیونی می‌تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند.

noise

  • استفاده از رایحه‌های خوش

هنگام خواب، فضای اطراف را از رایحه مورد علاقه خود آکنده کنید. به عنوان مثال، رایحه اسطوخودوس می‌تواند ضربان قلب و فشار خون را کاهش می‌دهد. پراکندن رایحه‌هایی از این دست در فضای اتاق خواب می‌تواند هم خلق شما را باز کند و هم خوابی راحت به شما ببخشد.

scent-your-bedroom-with-lavender

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *