معرفی آثار برتر معماری معاصر ایران

تاریخ بروزرسانی : ۶ مهر ۱۳۹۵

با معرفی ۵ اثر برگزیده دیگر از سوی کارشناسان و معماران برجسته کشور تعداد آثار معرفی شده به ۸۹ مورد رسید که در یازدهمین نشست، موسسه فرهنگی میرداماد موفق به کسب رتبه برتر از سوی شرکت‌کنندگان شد.

به گزارش ihome.ir جامع‌ترین وب‌سایت املاک کشور، یازدهمین نشست «یکصد معمار، یکصد انتخاب»، در خانه گفتمان شهر و معماری، برگزار شد. در این نشست پنج اثر برتر دیگر از معماری معاصر ایران معرفی شد.

در نشست یازدهم، لوریس چکناواریان میهمان ویژه بود؛ وی در سخنان کوتاه خود گوشه‌هایی از زندگی در تهران نیم‌قرن پیش را تصویر کرد و با نگاهی ویژه به «محله‌های اقلیت‌ها» و «محله‌های اکثریت»، در آن سا‌ل‌ها، نکات جالبی را از آپارتمان‌نشینی اقلیت‌ها در منوچهری و لاله‌زار گفت.

به گفته وی، هنوز مناطقی چون خیابان سی تیر است که تصویر واقعی تهران را می‌سازند. او که خود ساکن خیابان سی تیر است، در پایان سخنان کوتاه خود از معماران درخواست کرد «ایران را ایرانی بسازند».

آرمین محسن دانشگر، معمار و استاد دانشگاه ایرانی مقیم اروپا، در گفتگویی که بصورت اسکایپی انجام و ضبط شده‌بود نکاتی در خصوص معماری معاصر مطرح کرد. به باور او، معماری خوب و بد ندارد. نمی‌توان با قطعیت اثری را معماری کامل و خوب دانست و اثری دیگر را نه. او تخریب و بازسازی بناهای بسیاری را که در سال‌های گذشته موفق به دریافت جوایز ملی و بین‌المللی شده‌بودند، شاهد این گزاره می‌داند که معماری می‌تواند از دید هر مخاطب و بیننده‌ای خوب یا بد تلقی شود.

آثار معرفی‌شده

«موسسه فرهنگی میرداماد گرگان»

اثر کامران صفامنش، با معرفی یعقوب رشتچیان

رشتچیان معنقد است چهره شهرها را معماری می‌سازد و بدین سبب باید وجه بیرونی معماری مورد توجه جدی باشد. کتابخانه میرداماد موفق شده ضمن پاسخگویی درست و ظریف به نیازهای مورد انتظار، در هماهنگی با معماری و فضای محیط، گامی فراتر در ارائه معماری امروزی و متین بردارد.

«مجموعه زندان و باغ‌موزه قصر»

اثر نیکلای مارکوف و دیگران، با معرفی شادی عزیزی

روایت‌هایی که “شادی عزیزی” از سرشت و سرنوشت این زندان بیان کرد، گویای فضاهای معنادار و متناسب با نام و عملکرد این مجموعه است.

او با شاهد گرفتن شعری از احمد شاملو، چارپاره زندان را با نگاهی معمارانه تصویر کرد و از این اثر به عنوان مجموعه‌ای که در طول دوران توانسته معماری خود را توسعه و متعالی کند، یاد کرد.

«فرهنگسرای شیخ حسین چاهکوتاهی بوشهر»

اثر مهندسان مشاور ارگ بم کرمان- بهروز مرباغی، با معرفی مژگان محمودی راد

به اعتقاد معرف اثر با اعتنای کامل به معماری بوشهر، ترکیبی است از معماری جدید در کنار اثری تاریخی که در کلیت خود اثری یگانه و معنادار شده‌است.

فضابندی‌هایی که در موقعیت‌های مختلف می‌توانند پاسخ نیازهای متفاوت باشند. ترکیبی از فضاهای باز و نیمه‌باز که ضمن یادمانی‌بودن، عملکردی روزمره و محله‌ای دارد.

«دانشکده مدیریت دانشگاه تهران»

اثر حسین امانت، با معرفی بابک نادری آزاد

به اعتقاد معرف، بزرگ‌ترین ویژگی این اثر معاصر و برتر، رعایت دقیق سلسله‌مراتب فضایی و تخلخل فضاهای باز، نیمه‌بار و بسته است که ضمن فراهم‌آوردن فضاهایی فاخر و جوابگو، واجد زیبایی و آرامش فضایی نیز هستند.

استفاده از فرهنگ ازلی معماری ایرانی و ترجمه مدرن آن به زبان و نیازهای امروز، از زیبایی‌های این اثر است.

«آپارتمان شماره ۷ خیابان یازدهم سعادت‌آباد تهران»

اثر ژرژ دارش، با معرفی محمدیوسف نیلی

در روزگاری که منطق سود بر معماری مسکونی سایه انداخته‌، ژرژر دارش با نگاهی هنری و انسانی، مجتمعی طراحی و اجرا کرده که واجد ارزش‌های زیبایی‌شناسی در حجم، نما و معماری داخلی است.

ضمن برطرف کردن نیازهای یک مجموعه آپارتمانی، با ساده‌ترین مصالح، اثری معمارانه و قابل توجه به وجود آمده‌است.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *