قوانین آپارتمان نشینی ، صفر تا صد آنچه در این زمینه باید بدانید!

تاریخ انتشار : ۳ آذر ۱۳۹۷

پرسش و پاسخ: با افزایش نرخ آپارتمان‌نشینی و تعداد آپارتمان‌نشینان در کشور و در واقع پدید آمدن مسائل و چالش‌های مرتبط با این نوع از زندگی در ایران، به تدریج قوانینی برای رعایت نظم بیشتر در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های ساختمانی تصویب شده‌اند. قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین نامه اجرایی آن مجموعه قوانینی است که از آن حرف می‌زنیم. این قوانین در 5 فصل اصلی به شرح زیر تدوین شده‌اند: مجمع عمومی، مدیر ساختمان، شارژ و هزینه‌های مشترک، سرایداری و نظم عمومی ساختمان به ترتیب سرفصل‌های قانون تملک آپارتمان‌ها هستند که در هفته‌های گذشته به صورت مفصل در مورد هریک از این بخش‌ها صحبت کرده‌ایم و در این مقاله از ihome.ir  قصد داریم در غالب سوالات متنوع شما عزیزان در این زمینه، به صورت خلاصه و گزیده در مورد قوانین کلی صحبت کنیم  و شما را با “ قوانین آپارتمان‌ نشینی” به خوبی آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

قوانین آپارتمان نشینی

قوانین آپارتمان‌نشینی و مواردی که در مورد مدیر ساختمان باید بدانید!

مدیران ساختمان از جمله افراد کلیدی جهت برقراری نظم و آرامش زندگی ساکنین آپارتمان و اداره‌ی مسائل و مشکلات ساختمان هستند، آشنایی از قوانین موجود در مورد مدیران ساختمان به شما کمک می‌کند از حقوق خود و آنها آگاه‌تر شوید. کارشناسان آی‌هوم هفته‌های گذشته در مطلبی با عنوان” وظایف مدیر ساختمان ، هر آنچه که در این باره باید بدانید! ” با جزییات در مورد وظایف و حقوق مدیران ساختمان صحبت کرده‌اند که در صورت نیاز می‌توانید آنرا بخوانید. ضمن اینکه در این هفته هم گزیده‌ای از قوانین آپارتمان‌ نشینی که دانستن آنها ضروری است راه به شما معرفی خواهیم نمود.

  • یکی از وظایف مهم مدیران محاسبه هزینه‌های ساختمان و تعیین سهم هر یک از ساکنان است.
  • با توجه به اینکه وظیفه مدیران حفظ و نگاهداری ساختمان و تاسیسات و تجهیزات مربوطه است، در همین راستا بیمه کردن ساختمان در مقابل آتش‌سوزی از جمله وظایف آنها به شمار می‌رود.
  • وظیفه نگهداری صورت جلسات مجمع عمومی ساختمان با مدیران ساختمان است.
  • در صورت خودداری ساکنان یا مالکان از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک بایستی مدیر یا هئیت مدیره با ارسال اظهارنامه­ مبلغ بدهی را اطلاع داده و آنرا مطالبه کنند.
  • چنانچه پس از گذشت 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه، مالکین یا ساکنین بدهی خود را نپردازند، به موجب ماده 10 مکرر قانون مدیران بنا به تشخیص خود می‌توانند از ارائه امکانات و خدامات مشترک مانند شوفاژ، تهویه مطبوع آب گرم ( نه آب سرد )، برق، گاز و غیره به آنها خودداری کنند.
  • در صورتیکه هر یک از شرکا اعتراضی نسبت به میزان سهم و هزینه آن داشته باشند، بایستی ازمدیریت ساختمان کمک بخواهند و مدیر وظیفه دارد به اعتراض آنها رسیدگی کند.
  • مدیر یا مدیران انتخاب شده امین شرکا بوده و نمی‌توانند پس از مدتی فرد دیگری را به جای خود قرار دهند و در واقع تفویض اختیار نمایند.
  • در صورتیکه مالکان نتوانند در جلسات مجمع عمومی حضور پیدا کنند و یا تمایلی به حضور نداشته باشند. جلسه با حضور اکثریت لازم رسمیت پیدا می‌کند و با توجه به تبصره ماده ۱۲ تصمیماتی که گرفته می‌شود باید طی ده روز به وسیله مدیر یا مدیران به اطلاع شرکای غایب و وزارت مسکن و شهرسازی برسد.­­
  • از دیگروظایف مدیر ساختمان در صورتیکه در مجمع عمومی مالکین به نتیجه برسند که نیاز به بازسازی ساختمان وجود دارد و این موضوع با اکثریت آرا به تصویب برسد، به موجب تبصره 1 ماده 13 قانون، مجری این مصوبه مدیر یا مدیران هستند.

قوانین آپارتمان نشینی

در مورد قوانین کلی نظم عمومی ساختمان چه انداره می‌دانید؟

ما قبلا در این یادداشت تحت عنوان ” نظم عمومی ساختمان ، قوانین چالشی‌ترین مساله آپارتمان نشینان! “، بصورت مفصل به تمامی قوانین آپارتمان‌ نشینی که لازم است در مورد نظم عمومی بدانید، اشاره کرده‌ایم و در این شماره خلاصه‌ای از قوانین را به اطلاعتان می‌رسانیم.

  • قرار دادن وسایل اضافی مثل میز و صندلی و هر وسیله‌ی دیگری در قسمت‌های مشترک ساختمان و پارکینگ اختصاصی غیرقانونی است.
  • نگهداری حیوانات مانند سگ، گربه، مرغ و خروس در قسمت‌‌های مشترک آپارتمان و در حالت کلی در تمامی قسمت‌های آپارتمان غیرمجاز می‌باشد.
  • قراردادن کفش، دمپایی و جا کفشی در پشت درب آپارتمان و در محوطه راهروها ممنوع است.
  • گذاشتن کیسه زباله و سطل آشغال در پشت درب آپارتمان، ریختن زباله و آشغال در حیاط و راهروها ممنوع است.
  •  تغییر شکل و رنگ درب آپارتمان،بصورتیکه باعث ناهماهنگی واحدها شود، طبق ماده 49 قانون تملک آپارتمان‌ها غیرمجاز است.
  • هر یک از واحدهای ساختمان فقط و فقط دارای یک پارکینگ هستند و تنها اجازه‌ی پارک یک خودرو را دارند که محل آن در صورت مجلس تفکیکی ساختمان مشخص شده است. همچنین پارک خودرو در محلی غیر از پارکینگ اختصاصی هر واحد و در محل‌های مشاع درون پارکینگ که به منظور راحتی تردّد و دور زدن خودروها در نظر گرفته شده، ممنوع می‌باشد.
  • هر یک از واحدهای ساختمان یک واحد انباری دارند که محل آن در صورت مجلس تفکیکی ساختمان مشخص شده  است، در نتیجه قرار دادن هر نوع وسیله‌ای در فضایی غیر از انباری اختصاصی هر واحد و همچنین در پارکینگ و مشاعات عمومی غیرمجاز است.
  • آپارتمان‌نشینان بایستی در نظر داشته باشند که در میهمانی‌های شب‌های غیرتعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در شبهای تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت کامل ساختمان (چه از جهت صدای میهمانان و چه از لحاظ صدای موسیقی) الزامی است.
  • اسباب­کشی و حمل مصالح ساختمانی و نخاله­های ناشی از تعمیرات با آسانسور ممنوع است.
  • استفاده اختصاصی ساکنان از برق عمومی ساختمان به هر منظور، میزان و مدّتی غیرقانونی است.

 

پرداخت هزینه‌های تعمیر ساختمان بر عهده‌ی مالک است یا مستاجر؟

ما در بخشی تحت عنوان ” هزینه‌ انجام تعمیرات ساختمان بر عهده مستاجر یا صاحب خانه؟! ” ، به صورت کامل و با جزییات به پاسخ این سوال پرداخته‌ایم. در قانون تملک آپارتمان‌ها اشاره شده است که مالک وظیفه دارد ملک مورد اجاره را به همراه کلیه‌ی امکانات و وسایلی که در قرارداد به آن اشاره شده است، سالم و بدون عیب به مستاجر تحویل دهد. پس از تحویل ملک و در مدت زمان قرارداد، چنانچه مشکلی برای ملک یا تاسیسات آن به ‌وجود بیاید، با توجه به کلی یا جزئی بودن تعمیرات، مستاجر یا صاحبخانه بایستی نسبت به پرداخت هزینه‌ها اقدام نماید.در حالت کلی بایستی بدانید که پرداخت هزینه‌ی تعمیرات اساسی و ضروری بر عهده‌ی صاحبخانه است و هزینه‌ی تعمیرات جزیی را مستاجر موظف است پرداخت نماید. از جمله‌ی تعمیرات ضروری و اساسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعمیرات مربوط به تاسیسات مانند شوفاژ، آبگرمکن، پکیج، موتور خانه، تهویه و …
  • تعمیرات مربوط به اصل بنا مانند سقف خانه، حیاط، دیوار، در و پنجره، سرویس بهداشتی و …
  • تعمیرات مربوط لوله کشی آب و فاضلاب
  • تعمیرات مربوط به لوله کشی گاز
  • تعمیرات مربوط به آسانسور و همچنین در برقی پارکینگ
  • رنگ‌آمیزی و نقاشی ساختمان
  • تعمیرات مربوط به سیم‌کشی برق ساختمان
  • هزينه عوارض نوسازي شهرداري

حق شارژ ساختمان

تعمیراتی هم که جزیی به حساب می‌آیند و در واقع پرداخت آن وظیفه‌ی مستاجر است، دربرگیرنده‌ی موارد زیر خواهد بود:

  • تعویض لامپ‌های سوخته
  • تعویض و یا تعمیر قفل درب ها
  • نصب توری برای پنجره‌ها و درب
  • تعمیرات جزئی شیرهای آب مانند تعویض واشرها
  • سرویس کولر و تعویض پوشال‌ها
  • تعمیرات موردی کلید و پریز برق و تهویه سرویس بهداشتی
  • پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداري
  • همچنین جبران هر خرابی و خسارتی که مستاجر باعث آن شده باشد بر عهده‌ی مستاجر است، مانند شکستن شیشه یا آسیب وارد شدن به بخشی از ملک

 قوانین آپارتمان نشینی

تمام مواردی که نیاز است در مورد شارژ ساختمان بدانید!

یکی از چالش‌های آپارتمان‌نشینی مسائل مربوط به شارژ ساختمان است که کارشناسان آی‌هوم در یک یادداشت کامل در مورد آن صحبت کرده‌اند که از اینجا می‌توانید آنرا مطالعه کنید؛ ” حق شارژ ساختمان ، یک بار برای همیشه ضوابط را بدانید! “. مجموعه ی انتخاب‌شده‌ی از این قوانین در زیر آمده‌اند:

اول از همه باید بدانید که حق شارژ ساختمان در چه بخش‌هایی مصرف می‌گردد؟

  • هزینه‌‌های برق، آب و گاز مشترک
  • هزینه‌ی نگه‌داری و تعمیرات بخش‌های عمومی ساختمان
  • هزینه‌های نگهداری از گیاهان و رسیدگی به آنها در فضای عمومی ساختمان
  • هزینه‌های مربوط به سرایداری
  • هزینه‌های خرید اقلام موردنیاز در قسمت‌های عمومی ساختمان ( مثلا وسایل موردنیاز جهت نظافت، روشنایی راهروها و …

قوانین آپارتمان نشینی

در ادامه سایر قوانین آپارتمان‌ نشینی و حق شارژ ساختمان آورده شده است:

  • اگر فردی از اهالی ساختمان به هر طریقی به بخش عمومی ساختمان خسارت وارد کند، باید خسارت وارده را جبران نماید و هیچ هزینه‌ای نباید از محل شارژ ساختمان انجام گردد.
  • تمامی واحدهای یک مجتمع آپارتمانی فارغ از اینکه فرد یا افرادی در آن ساکن باشند، بایستی ماهیانه مبلغ شارژ را پرداخت نمایند و پرداخت این هزینه الزامی است.
  • پرداخت حق شارژ از سوی مستاجر یا صاحب‌خانه، یک موضوع کاملا توافقی بین مالک و مستاجر است.
  • چنانچه واحدی نسبت به پرداخت حق شارژ کوتاهی کند و آنرا پرداخت نکند، هئیت مدیره بایستی اظهارنامه‌ای با موضوع عدم پرداختحق شارژ ساختمان و همینطور اعلام دقیق مبلغ بدهی برای این افراد ارسال کند. اگر با انجام این کار و ارسال اظهارنامه هم واحد بدهکار اقدامی جهت پرداخت بدهی انجام ندهد ، هئیت مدیره این اختیار را دارد که به مراجع قضایی مراجعه کرده و شکایت کند.
  • با توجه به احکام دادگاه و با توجه به قوانین وصولشارژ ساختمان اگر فرد همچنان نسبت به پرداخت حق شارژ ماهیانه اقدام نکند، هئیت مدیره این اجازه را دارد که امکان استفاده از امکانات عمومی ساختمان را برای آنها متوقف کند.
  • در صورت اضافه شدن نوزاد به جمع خانواده میزان مصرف مواردی مانند آب، برق و … طبیعتا افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه افزایش حق شارژ ساختمان و سایر هزینه‌های مشترک کاملا منطقی خواهد بود و ساکنین نباید نسبت به آن موضع خاصی بگیرند.

قوانین آپارتمان نشینی

قوانین آپارتمان‌نشینی چه رویکردی برای سرایداران دارد؟

مطلب “ وظایف سرایدار آپارتمان، آشنایی با بایدها و نبایدهای این حرفه! ” به صورت اختصاصی قوانین تصویب‌شده در مورد سرایداران را مورد بررسی قرار داده است و شما هم در صورت علاقه می‌توانید آنرا مطالعه فرمایید. ضمنا بخشی از قوانین سرایداری که زیرفصل قوانین آپارتمان‌نشینی به شمار می‌رود، در ادامه آورده شده است:

سرایدار ساختمان باید به صورت عمومی دارای چه صلاحیت‌هایی باشد؟

  • مرد باشد و ترجیحا متاهل با حداکثر یک فرزند یا درصورت تجرّد بالای ۵۰ سال و کمتر از ۶۰ سال سن.
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم استعمال دخانیات
  • دارای گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و دارای سلامت جسمی و روانی
  • شخصی را به عنوان ضامن معتبر که توانایی ارائه چک بانکی جهت تضمین تخلیه ملک را دارد، را به مدیر ساختمان معرفی نماید.
  • سرایدار به هیچ وجه مجاز به سکنی دادن افرادی غیر از افراد ذکر شده در قرارداد اجاره نیست.

قوانین آپارتمان نشینی

وظایف سرایدار ساختمان به چه صورتی است؟

  • اصلی‌ترین وظیفه سرایداران، نگهبانی از ساختمان و مراقبت در راستای حفظ امنیت ساختمان و واحدها است.
  • وظیفه‌ی آبیاری منظم به باغچه‌ها و مراقبت از فضای سبز ساختمان، نظافت راهروها و پله­ها، لابی، پارکینگ‌ها، آسانسور، پشت­بام، محوطه بیرونی ساختمان و کلیه مشاعات عمومی و همچنین وظیفه‌ی برف­روبی حیاط، برف روبی راه عبوری پارکینگ‌ها و محوطه بیرونی ساختمان با سرایدار می‌باشد.
  • مراقبت از آسانسور ، تاسیسات گرمایشی، برقی و تجهیزات ساختمان
  • جمع‌آوری کیسه‌های زباله را از درب منازل ساکنین در ساعات مشخص و انتقال آنها به خارج از ساختمان
  • سرایداران هیچ وظیفه‌ای جهت انجام کارهای شخصی ساکنان را بر عهده ندارند.
  • سرایدار مکلّف است در ایام تعطیلات خصوصاً تعطیلات عید نوروز به صورت تمام وقت در ساختمان حاضر بوده و نگهبانی از ساختمان را بر عهده گیرد.
  • سرایدار مجاز است با هماهنگی و موافقت مدیر در سال حداکثر به مدت ده روز و با معرفی فرد جایگزین به مرخصی برود.

حالا شما به ما بگویید:

اگر شما هم تجربه مفیدی از قوانین مرتبط با آپارتمان و آپارتمان‌ نشینی دارید برای غنی تر شدن هر چه بیشتر این مطلب آن را از طریق دیدگاه های پایین همین مطلب با ما و سایر مخاطبان ihome.ir در میان بگذارید. بیش از بیش منتظر نظرات و پیشنهادات توسعه دهنده ی شما برای راهنمای معاملات مسکن هستم.

در مطالب بعدی شما را با اسرار بیشتری از فرهنگ آپارتمان نشینی آشنا خواهیم کرد، پس برای اطلاع از جامع ترین اطلاعات و اخبار مسکن ایران و جهان چشم از کانال تلگرام آی هوم بر ندارید!

نویسنده: مریم دهکانی | تحریریه وبسایت ihome.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *