مرکز فرهنگی رونگ، حضور در هرمز به شکلی متفاوت!

نویسنده : ثمینا فراهانی | تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶

مرکز فرهنگی رونگ یک فضای شهری است که مردم می توانند در آن پیاده روی کنند، این محل به طراحی استدیو معماری زاو با ژئومورفولوژی جزیره هماهنگ بوده و در عین حال نمادین است.

معماری: جزیره هرمز از نظر اقتصادی همواره در تنش بوده و همچنین در تاریخچه خود از نظر مشکلات محیط زیستی هم شکست های متوالی را به خود دیده است. خاک سرخ هرمز از زمان های دور بین متجاوزان این جزیره و افراد بومی و محلی و متج به عنوان یکی از غنایم محلی شناخته شده است. کارفرمای این پروژه در سال ۲۰۱۴ وارد جزیره هرمز شده و ساخت و سازهایی را در جهت رونق منطقه انجام داد. ولی متاسفانه در پایان سفر غمبارش، مردم جزیره برخی از قسمت های ساختمان های او را سوزاندند. بعد از این اتفاق تصمیم گرفت با ساخت یک مرکز فرهنگی و عمومی حضور حساب شده تری در جزیره هرمز داشته باشد. با این مطلب از  ihome  همراه باشید تا با هم پای صحبت معمار پروژه محمدرضا قدوسی و تیم طراحی اش بنشینیم و جزییات طراحی این مرکز فرهنگی- عمومی را از زبان خودشان بشنویم.

مرکز فرهنگی رونگ

مشخصات عمومی طراحی مرکز فرهنگی رونگ

  • نام پروژه: مرکز فرهنگی – عمومی رونگ
  • موقعیت: جزیره هرمز، ایران
  • دفتر معماری: گروه معماری زاو
  • معماران مسئول: محمدرضا قدوسی، گلناز بهرامی، فاطمه رضایی فخر آستانه
  • کارفرما: احسان رسول اف
  • مساحت: ۳۰۰ متر مربع
  • نوع: فرهنگی، عمومی
  • سال پروژه: ۲۰۱۷
  • گروه سازنده: یزد پلاستیک، خاک سرخ هرمز، کلینیک ساخت و ساز ایران
  • گروه تحقیق و طراحی: کاوه رشیدزاده، محسن صف‌شکن، حسین پنجه پور
  • طراح مرکز ارتباطات: مارال اشگوری
  • مدیر طراحی نمونه اولیه و مرکز رونگ: سروش مجیدی
  • مدیر پروژه کارفرما: امیر نوبهاری تهرانی
  • مدیر سایت: حرمت قاسمی
  • نظارت: سروش مجیدی
  • سازه: بهرنگ بنی آدم
  • تاسیسات مکانیکی و الکتریکی: پیمان شفیعیان
  • مدیر اجرایی: امین دوایی
  • طراح مبلمان: امین دوایی
  • طراح گرافیک: یگانه قزلو، نگار یراقی، گلناز خسروانی
  • عکاس: سروش مجیدی
  • جوایز و افتخارات: رتبه دوم جایزه معمار 96 در گروه عمومی

مرکز فرهنگی رونگ

ایده اولیه برای کاربری پروژه مرکز فرهنگی رونگ

در جهت اجرای پروژه و با توجه به محدودیت منابع موجود، فرآیند مشارکتی برنامه ریزی شده و سپس کارگاه های چندمنظوره ای برگزار شدند و «حضور در هرمز» در غالب استراتژی ها و تاکتیک های جدید معرفی شد. در مرحله اول پروژه، طراحی بر اساس ویژگی های محیط زیست، خودکفایی و اجرای سهل و ساده شکل گرفت تا زیرساخت گردشگری جزیره هرمز را به این شکل مورد هدف قرار دهد: مرکز مشارکت مردمی، مرکز اطلاعات گردشگری و توریست، ایستگاه مسافر، ایستگاه های اجاره دوچرخه، کافی شاپ و رستوران، مرکز مدیریت بازیافت زباله، مرکزهای گوناگون اقامتی توریست و فضای عمومی شهری متعدد. ابتدا مرکز مشارکت مردمی به صورت موقت جهت دریافت مشارکت مردم جزیره هرمز ایجاد شد.

مرکز فرهنگی رونگ

در مراحل بعدی مطالعات متعددی بر روی مورفولوژی و عناصر تشکیل دهنده جزیره هرمز انجام شد. تیم طراحی بعد از در نظر گرفتن نمونه موردی های بین المللی و محلی، به این نتیجه رسید که سیستم خاک کوبیده و خصوصا ابرخشت نادر خلیلی مناسب بوده و با راه حل های جدیدتر قابل استفاده در جزیره می باشد، سيستمي که هم به علت فنآوري خاکي، دوستداران محيط زيست را راضي مي کند و هم به عنوان يک فن ساخت هنوز به شکل عملگرايانه به معماري دائمي و کاربردي بدل نشده است.

مرکز فرهنگی رونگ

کاربری اصلی مرکز فرهنگی رونگ

در ادامه یک مرکز فرهنگی شامل اطلاعات توریست، کافه، رستوران و مرکز مدیریت رویدادها برای ساخت و اجرا طراحی شد. «رونگ» نامی است که برای این مجموعه انتخاب شده است. رونگ یک فضای شهری است که مردم می توانند در آن پیاده روی کنند، این محل با ژئومورفولوژی جزیره هماهنگ بوده و در عین حال نمادین است. حضور این پروژه برای ساکنان جزیره موجب افتخار و غرور شده است که در اجرای پروژه رونگ، تکنولوژی کیسه های ماسه ای در ترکیب با ساختارهای فلزی پوشیده شده با سیمان به کار برده شده است.

مرکز فرهنگی رونگ

مشارکت های مردی در طراحی مرکز فرهنگی رونگ

رونگ واقعیت مردم را پذیرفته و آنها را به مشارکت و همکاری دعوت می کند. پایدار و قابل بازیافت بوده و به سرعت و با سهولت ساخته شده است و به همین دلیل می تواند مجددا تکرار شود. شاید بتوان سیاست های طراحی و اهداف ساخت این پروژه را در سوال هایی خلاصه کرد که از خود و از طراحان پرسیده می شود:

  • آیا معماری می تواند دوران پر رونق این شهر فقیر را به آن بازگردانده و آینده امیدبخش تری را برای مردم هرمز به وجود آورد؟
  • آیا معماری می تواند ما را از درگیری های غیرضروری نجات دهد؟
  • آیا معماری می تواند به عنوان عامل فعال مشکلات محیط زیستی از طریق محافظت منابع خاکی در برابر غارت غیرعادلانه عمل کرده و آن را برای نسل بعد ذخیره کند؟
  • آیا معماری پیشینیان (معمار خلیلی)  می تواند به راه حل دائمی شهری تبدیل شود؟
  • آیا یک فضای عمومی می تواند بر اساس خطوط تراز طبیعی بسترش ساخته شود؟
  • آيا ميتوانيم پيش از وارد شدن به زمين، قدم هايمان را با آزمايش کردن تثبيت کنيم؟
  • آيا لزومن يک بنا بايد مرتفع باشد تا خط آسمان را متاثر کند؟
  • آيا زيبايي در چشم بيننده است؟
  • آيا معماري مي تواند توسط مجموعه اي از پرسش ها، که در مورد يک جزيره فراموش شده هستند جهت بگيرد؟

پلان مرکز فرهنگی رونگ

مقطع مرکز فرهنگی رونگ

نمای مرکز فرهنگی رونگ

بررسی پلان و مقطع مرکز فرهنگی رونگ

اگر شما هم از طراحی پروژه حضور در هرمز لذت بردید و دوست دارید با جزییات بخش های دیگر آن آشنا شوید می توانید با بررسی پلان و مقطع آن به سادگی با جزییات بیشتر این بنای مدرن آشنا شوید.

گالری تصاویر پروژه مرکز فرهنگی رونگ

اگر دوست دارید با طراحی های برجسته ی ایرانی بیشتر آشنا شوید، کانال تلگرام آی هوم را از دست ندهید!

منبع: Archdaily | ترجمه شده در  تحریریه وبسایت ihome.ir

برچسب ها : برگزیده , بناهای عمومی , بندر هرمز , حضور در هرمز , خلیج فارس , طراحی مرکز فرهنگی , گروه معماری زاو , گلچین , محمدرضا قدوسی , مرکز فرهنگی رونگ , معماری بندر عباس ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *